SusaWebTools
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کمیته فریزبی استان تهران
به سایت ما خوش آمدید

آقای محمدحسن زبرجد مربی فریزبی  تهیه کننده:محمد حسن زبرجد (کارشناس فریزبی)

تلفن تماس: 09131277290 

فریزبی یک بشقاب از جنس پلاستیک با وزن بین 145 تا 175 گرم بوده که به واسطه شکل آیرودینامیک خاص خود قابلیت پروازی زیبا با پرتاب فردی متبحر را داراست . این ورزش به صورت تفریحی در هر محیط باز مثل پارک یا پارکینگ یا صحرا با حضورحداقل دو نفر با پرتاب یک بشقاب برای همدیگر که به شکل جالبی در هوا پرواز می کند و لحظات نشاط انگیزی برای آنها به وجود می آورد, قابل انجام می باشد و بدون آنکه خود فرد متوجه شود باعث تحرک فرد و انجام حرکات ورزشی مناسب می گردد(گذاشتن یک بشقاب فریزبی در صندوق عقب ماشین فراموش نشود). مزیت دیگر این ورزش کم هزینه بودن آن است که فقط با تهیه یک بشقاب فریزبی قابل انجام می باشد ورزش فریزبی به صورت حرفه ای انواع مختلفی دارد که مهمترین آنها شامل:1- آلتیمیت2-فریزبی گلف3- فریزبی هاکی 4- فریزبی ساحلی 5- فری استایل 6-گاتس7- دابل دیسک می باشد. در زیر خلاصه ای ازپررونق ترین بازی فریزبی که مسابقات آن بصورت جام جهانی نیز زیر نظر سازمان جهانی آن WFDF انجام میگیرد, یعنی بازی آلتیمیت توضیح داده می شود.

پرتاب دیسک در بازی آلتیمیت

آلتیمیت یک بازی رقابتی بین 2تیم است که تعداد نفرات هرتیم 7 نفر بوده وبا پرتاب یک بشقاب انجام میشود .بازی در یک زمین مستطیل شکل تقریبا" به اندازه نصف زمین فوتبال (100در37متر) انجام میشود و در دو طرف این زمین دو منطقه انتهایی (با پهنای 18متر) به عنوان محوطه گل در نظر گرفته شده. هدف هر تیم بدست آوردن گل می باشد که این گل با گرفتن یک پاس از یار هم تیمی در محوطه انتهایی زمین حریف می باشد. البته انجام این بازی در زمینهای کوچکتر مانند زمین فوتسال و بسکتبال و هندبال و داخل سالن با تعداد نفرات کمتر (5نفره یا 4 نفره ) نیز قابل انجام می باشد.

بازیکنی که می خواهد بشقاب را پرتابزمین بازی آلتیمیت فریزبی کند اجازه دویدن ندارد، اما می تواند آن را به هر طرف دلخواه برای یار هم تیمی خود پاس دهد و مدت توقف او حداکثر می تواند 10 ثانیه باشد که این زمان توسط شمارش بازیکن مستقیم مدافع روبروی پرتاب کننده اعلام می شود.

هرگاه پاس کاری تیم مهاجم به طور کامل انجام نشود و بشقاب روی زمین بیافتد، بازی دوباره آغاز خواهد شد و تیم مقابل بشقاب را گرفته وبا پاس دادن، به منطقه انتهایی زمین حریف انتقال میدهد. (بنابراین همیشه تیم صاحب بشقاب تیم مهاجم و تیم مقابل تیم مدافع خواهد بود ودر طول بازی عنوان مهاجم و مدافع بسته به مالکیت بشقاب تغییر خواهد کرد).

بازیها معمولا" تا رسیدن به 17گل طول میکشد وهر بازی در دو نیمه انجام میشود، بطوریکه هرتیم زودتر به 9 گل رسید نیمه اول تمام و بعد از 10 دقیقه استراحت، نیمه دوم آغاز میشود و هر تیم زودتر به 17 گل رسید بازی  پایان  می یابد.

هر تیم در هر نیمه، میتواند از 2 وقت استراحت 2 دقیقه ای استفاده کند. تعداد تعویضها در این بازی بی نهایت است ولی تعویض فقط در زمانی که بازی متوقف است مثلا" زمانی که گلی زده شده و بشقاب در حرکت نیست، قابل انجام می باشد. (پرتاب کننده مجاز به تعویض نیست و در زمانهایی که بازی در جریان است فقط بازیکن مصدوم مجاز به تعویض می باشد و تیم مقابل هم اجازه دارد یک تعویض در آن لحظه انجام دهد). آلتیمیت یک بازی به روش خود داوری و بدون برخورد است که در اصطلاح به آن روح بازی و بازی جوانمردانه می گویند و خود بازیکنان موظف به رعایت مقررات و اعلام خطاها می باشند.




موضوع مطلب :

یکشنبه 93 فروردین 24 :: 9:34 صبح

درباره وبلاگ


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 5
  • بازدید دیروز: 12
  • کل بازدیدها: 58039
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر


parsskin go Up

کلیه حقوق این وبلاگ برای کمیته فریزبی استان تهران محفوظ است